Succesverhalen, daar moet je ’t van hebben als hulpverlener

30 oktober 2016

We vieren onze successen in de schuldhulpverlening te weinig, terwijl dat juist de broodnodige motivatie geeft in ons werk. Successen heb je in soorten en maten: van het slagen van een schuldentraject tot een cliënt die eindelijk is afgekickt en zelfstandig gaat wonen. Het herwonnen zelfvertrouwen van de cliënt is een groot onderdeel van wat een succes een succes maakt. Successen hoeven niet groot te zijn. Voor sommige cliënten is het een monumentale stap als ze vrijwilligerswerk hebben gevonden en weer in een werkritme komen. Het mooie is dat successen van cliënten ook indirect voelen als overwinningen voor consulenten. Ter inspiratie heb ik een paar voorbeelden verzameld van cliënten die mooie dingen hebben bereikt in hun tijd bij Stadsgeldbeheer.

Een enorme fraudevordering en toch een geslaagd schuldentraject
‘Ik ben er dan ook van overtuigd dat als ik klaar ben bij Stadsgeldbeheer ik nooit meer schulden zal maken. Dat past ook niet meer in mijn levensstijl. Ik heb een doel voor ogen om als ik klaar ben met het schuldentraject een eigen bedrijf op te starten met behulp van de juiste mensen en het UWV.’, schrijft meneer De Smet enthousiast in een overtuigingsbrief richting een gemeente die in eerste instantie niet akkoord wil gaan met een voorstel voor een schuldregeling. De brief heeft geholpen want een paar weken later ontvang ik bericht van de gemeente dat ze een vordering van ruim €15.000 schrappen die als fraude wordt gekenmerkt. Meneer De Smet zou niet hebben voldaan aan de inlichtingenplicht.

De vordering is krap aan vijf jaar geleden ontstaan en het gaat om een fiks bedrag, dus ik verwachtte dat ik een aanvraag dwangakkoord in zou moeten dienen bij de rechter om de de gemeente akkoord te laten gaan. Meneer De Smet heeft in de afgelopen vijf jaar niets afgelost aan de vordering omdat hij rond het bestaansminimum zat. Ik achtte de kans groot dat de rechter hem weg zou sturen met de boodschap dat hij eerst maar eens een paar jaar een betalingsregeling moest treffen met de gemeente. Gelukkig liep het anders. Meneer De Smet is uiteraard erg blij met zijn geslaagde schuldentraject en heeft grootse plannen voor de toekomst: hij wil zijn eigen klussenbedrijf starten.

Ondanks ‘kort lontje’ toch aan leerwerktraject voor ervaringsdeskundigen beginnen
Meneer Yelin is vanwege zijn agressieproblemen terughoudend met solliciteren of het aanmelden voor een opleiding. Toch heeft zijn consulent er vertrouwen in dat hij dit aan zou kunnen. Hij heeft zijn administratie minutieus op orde en heeft een grote drive om weer uit de schulden te komen. Zijn consulent ontmoet op een verjaardag een meneer Lodewijk die net een project is gestart waarbij hij ervaringsdeskundigen een leerwerktraject van drie jaar aanbiedt bij bijvoorbeeld een buurtteam in Utrecht. De consulent vindt Meneer Yelin hieruitermate geschikt voor en legt zijn verhaal voor aan meneer Lodewijk. Deze wil Meneer Yelin graag een kans geven en dus wordt hij aangemeld voor het leerwerktraject. Inmiddels is Meneer Yelin hier al een paar maanden mee bezig en de consulent merkt dat hij in telefoongesprekken veel zelfverzekerder overkomt. Meneer Yelin kan bijna niet geloven dat hij binnenkort iets zal kunnen betekenen voor mensen die aankloppen bij het buurtteam. Dit geeft hem enorm veel zelfvertrouwen. Zijn vrouw is al een tijdje bezig met een opleiding tot verzorgende en ze hebben gelukkig recht op kinderopvangtoeslag omdat ze allebei met een opleiding bezig zijn. Er worden weer twee mensen klaargestoomd voor de arbeidsmarkt en ze zijn er blij mee!

Jonge alleenstaande moeder is schuldenvrij en beheert weer haar eigen inkomen
Ik besluit om een duik te nemen in de contactrapportage van mevrouw Ong, een oud cliënt van mij omdat ik benieuwd ben hoe het met haar gaat. Ik heb haar ongeveer twee jaar begeleid en ben haar al een tijdje uit het oog verloren. Een jonge alleenstaande moeder met af en aan een fout vriendje maar met veel motivatie om wat van haar leven te maken. Mevrouw Ong is iemand die haar verantwoordelijkheid neemt en uiteindelijk breekt ze met het foute vriendje. Ze krijgt een administratieve baan via een vriend en heeft het daar enorm naar haar zin. Het lukt haar redelijk goed om de zorg voor haar kind te combineren met een baan. Het schuldentraject dat ik destijds voor haar heb opgezet is succesvol afgerond. Ik zie in de rapportage dat ze eind 2014 is uitgestroomd en nu zelf haar inkomen beheert. Als ik het zo teruglees is het zeker geen ‘halleluja’ verhaal maar toch heb ik er vertrouwen in dat ze het gaat redden. Het is een verhaal met vallen en opstaan, maar ik kan uit de rapportage opmaken dat ze leert van haar fouten en met goede moed weer verder gaat.

Dankjewel!
Een consulent komt een oud cliënt op straat tegen en hij spreekt haar aan. ‘Hee, ik wilde altijd nog tegen je zeggen dat ik heel blij ben met de begeleiding die je me al die jaren gegeven hebt! Fijn dat je er in die moeilijke periode voor me was. Je was altijd heel duidelijk en legde me verschillende keuzes voor. De consulent die ik nu heb krijgt echt een gespreid bedje want jij hebt mij geholpen bij het oplossen van mijn problemen.’  De consulent is blij verrast dit te horen. Toen ze meneer Schippers nog in begeleiding had, zat dacht ze weleens ‘’kan je zelf proberen een oplossing te vinden?’ als hij de zoveelste vraag stelde over zijn financiën. Ze vindt het leuk om te horen dat hij haar begeleiding als waardevol heeft ervaren en duidelijk vooruit is gegaan op privé en financieel vlak.

Er gebeuren mooie dingen bij Stadsgeldbeheer. Cliënten maken fouten, krabbelen op eigen kracht weer op of hebben een steun in de rug nodig. Bij terugval naar oud gedrag is er altijd een grote kans dat de cliënt hier (opnieuw) uitkomt om een frisse start te maken. Gelukkig geeft Stadsgeldbeheer de ruimte aan cliënten om fouten te herstellen, waar nodig met onze ondersteuning.

Antje Kamminga
Financieel begeleider