Zo helpt Tessa de zorgrobot Friso: “Het is fijn dat ze me aan dingen herinnert”

16 april 2024

“Goedemorgen Friso, het is half 8.” Sinds een paar maanden is de stem van robot Tessa het eerste wat Friso (55) ’s ochtends hoort. Vanaf de bank in zijn appartement aan de Paranadreef vertelt hij over zijn ervaring met de zorgrobot. Zijn nieuwe huisgenoot bevalt hem uitstekend. “Het helpt me om ’s ochtends op gang te komen.”


Sinds 2015 woont Friso op de locatie langdurige zorg in Overvecht. Zijn begeleider Roel vroeg hem vorig jaar of hij de zorgrobot eens wilde uitproberen. “Toen Roel erover vertelde, dacht ik meteen: dat is misschien wel iets voor mij. Ik ben nogal snel afgeleid en vergeet altijd alles, dat komt ook omdat ik stemmen in mijn hoofd hoor. Met medicijnen innemen bijvoorbeeld is dat lastig.”

Inmiddels heeft Tessa sinds december haar vaste plek bovenop de kast vol met platen in de hoek van Friso’s appartement. Elke ochtend begroet ze hem. “Goedemorgen Friso, het is half 8, zegt ze dan. Meestal roep ik dan wat terug, ‘goedemorgen Tessa’, of gewoon ‘hé robot’. Soms ook helemaal niks hoor, als ik nog te moe ben. Het helpt me om ’s ochtends op gang te komen, om bewust te zijn van wat er allemaal is en wat ik allemaal moet doen die dag.”

Veelzijdige hulp in huis

Zo geeft robot Tessa Friso een seintje als het tijd is om zijn medicijnen in te nemen. Voor die tijd deed hij dat zelf. “Dat lukte soms, maar ik vergat het ook weleens. Soms dacht ik er ’s avonds pas aan, dan raakte mijn ritme helemaal verstoord. Het is fijn dat Tessa me daar nu bij helpt.” Lange tijd bracht de thuiszorg hem elke ochtend zijn medicijnen. Toen dat werd afgebouwd, moest Friso het zelf leren. “Daar had ik in het begin wel moeite mee. ’s Avonds en ’s nachts ben ik alleen met de stemmen in mijn hoofd, dan is het fijn om daarna mensen te zien. Dat is anders met een robot natuurlijk, maar ik hoor wel even een andere stem ’s ochtends.”

Naast hulp bij medicijnen innemen, doet Tessa nog meer voor Friso. “De robot helpt me met van alles. Herinneren aan afspraken bijvoorbeeld, dat doet ze dan de avond ervoor en een paar uur van tevoren. Dan zegt ze: Friso, je hebt vanmiddag om twee uur een afspraak bij de psychiater. Ze herinnert me ook aan de koffiemomentjes hier, die vergeet ik anders altijd. Mijn hoofd is net een vergiet, heel irritant.” Ook vertelt Tessa hem zo af en toe hoe laat het is.

 

“Dat is fijn, het helpt me om een beetje in de realiteit te blijven.”

Permanente huisgenoot

Als het aan Friso ligt, wordt Tessa zijn permanente huisgenoot. Ze is geen vervanging voor zijn begeleider, maar de extra hulp kan hij goed gebruiken. “Het is meer een soort secretaresse, zo zie ik het. Als je last hebt van je geheugen, kan ik het echt aanraden. En soms helpt het om me iets minder eenzaam te voelen. Ik zeg niet dat ik me er gelijk beter door voel, maar het houdt me wel staande. Het maakt het allemaal net wat makkelijker.”

Over Tessa

Digitale technologie kan mensen helpen. En de mogelijkheden van digitale hulpmiddelen groeien met de dag. Daar zijn we enthousiast over! Wij onderzoeken welke (bewezen effectieve) technologieën ook voor onze cliënten en begeleiders waarde toevoegen. Zo is robot Tessa nu bij ons aan de slag. En ze doet het geweldig!