“Als Tessa iets zegt, kan ik het niet missen”- Sylvana krijgt hulp van zorgrobot Tessa
27 juni 2024
Het is nog even wennen voor Sylvana: sinds een maand klinkt de stem van robot Tessa door haar woonkamer. Samen met begeleiders Eveline en Jorus bedacht ze wat Tessa allemaal moet zeggen. Zo herinnert de zorgrobot Sylvana aan dingen die ze anders snel vergeet. "Ik doe niet altijd meteen wat Tessa zegt, maar het maakt me alerter." Hoe ervaren Sylvana en Eveline Tessa’s ondersteuning?Als Sylvana de voordeur opent van haar appartement in Overvecht, krioelen er 3 katten enthousiast rond haar voeten. “Welkom! Kom verder, je bent niet bang voor katten hoop ik?” Vanaf het tv-meubel in de woonkamer knipoogt Tessa naar ons. “Ze ziet er wel grappig uit zo hè? Met dat bloemetje op haar hoofd. Het zou ook leuk zijn als ik haar een ander jasje aan kon trekken.”
20 agenda’s
Net als collega Jorus dacht Eveline meteen aan Sylvana toen ze hoorde over robot Tessa. “We moesten Sylvana best vaak wakker bellen voor een afspraak. Soms zijn we niet in de gelegenheid om dat te doen, dan is het heel handig om haar via Tessa een herinnering te sturen.” Ze kijkt naar Sylvana. “En jij wilde het gelijk uitproberen. Dat vind ik zo leuk aan jou: je staat altijd open voor nieuwe dingen.”
Waar Tessa vooral bij helpt is dagstructuur, legt Sylvana uit. “Ik ben best vergeetachtig en laks. Het is niet het niet wíllen, maar het lukt me gewoon niet. Ik ben snel afgeleid. Soms koop ik een nieuwe agenda en dan gaat dat een paar dagen goed, maar dan vervaagt het weer. Ik heb wel 20 agenda’s. Als Tessa iets zegt, kan ik het niet missen.”
Groetjes Eveline en Jorus
Zo wekt Tessa Sylvana elke ochtend om half 10. “Dan zegt ze: goedemorgen Sylvana, heb je lekker geslapen? Groetjes Eveline en Jorus. Ze verwacht dan ook echt antwoord. Als ik nee zeg, zegt ze: o, draai je dan nog maar even lekker om.” Ook herinnert Tessa haar eraan wanneer het lunchtijd is, als ze boodschappen moet doen of naar de voedselbank moet, als er inloop is aan de Ghanadreef en als het tijd is om naar bed te gaan. Sylvana wilde dat Tessa’s teksten vanuit Eveline en Jorus kwamen, vertelt ze. “Eerst zei ze alles gewoon als Tessa, dat zijn de standaardinstellingen. Samen met Eveline en Jorus heb ik dat anders ingesteld, want ik vond dat onzin. Het is een robot, geen persoon ofzo. Met een robot heb ik geen connectie, met Eveline en Jorus wel.”
Extra communicatiekanaal
Zo is Tessa een extra communicatiekanaal tussen Sylvana en haar begeleiders. Om 12 uur ’s avonds klinkt haar stem voor het laatst: “slaap lekker Sylvana, groetjes Eveline en Jorus.” “Ga je dan ook slapen?”, wil Eveline weten. “Eh… nee.” Ze moeten allebei lachen. “Ik doe niet altijd meteen wat Tessa zegt, maar het maakt me alerter op de dingen die ik moet doen. Ik krijg herinneringen altijd een paar uur van tevoren. Voor de voedselbank bijvoorbeeld is dat heel handig, dan kan ik me nog even voorbereiden.”
Een onverwachts bezoekje zet Eveline nu in Tessa. “Dat gaat heel makkelijk via intranet. Eerder stuurde ik een appje, maar Sylvana kijkt niet altijd op haar telefoon, dus dan wist ik niet of ze het had gelezen. Soms stonden we dan ineens op de stoep, dat is voor haar ook niet fijn. Het is nog even wennen, maar ik merk dat het al wat meer in mijn systeem komt.”
Een goed begin
Ook voor Sylvana is het nog even wennen. “Het is wat anders dan ik gewend ben, maar het werkt goed. Of ik me er minder eenzaam door voel? Nee, daar heb ik mijn katten voor.” Ze aait een spinnende kat die naast haar op de bank ligt. “Dit is nog maar een begin, we willen er steeds meer dingen in gaan zetten. Als ik straks meer dagbesteding heb, komt dat er ook allemaal in. Ik ben er blij mee, ik hoop dat Tessa hier blijft.”
Over Tessa
Digitale technologie kan mensen helpen. En de mogelijkheden van digitale hulpmiddelen groeien met de dag. Daar zijn we enthousiast over! Wij onderzoeken welke (bewezen effectieve) technologieën ook voor onze cliënten en begeleiders waarde toevoegen. Zo is robot Tessa nu bij ons aan de slag. En ze doet het geweldig!