Werken bij de NoiZ: ‘Er is geen dag geweest dat ik het niet naar mijn zin had’

13 juli 2022

Bennie werd dakloos na een scheiding, sliep eerst bij vrienden en kwam daarna in de nachtopvang terecht. Eerst 7 maanden bij de Sleep inn en daarna als gast bij de NOIZ. Daar verbleef hij 2 weken. Hij volgde een begeleidingstraject van 2,5 jaar, en hij besloot als beheerder te gaan werken bij de NoiZ. Wat hij daar doet? Met iedereen een dolletje maken bijvoorbeeld.

Steeds meer verantwoordelijkheid

“Ik wilde graag mijn ervaringskennis om gaan zetten naar ervaringsdeskundigheid. Ik meldde me aan voor het voortraject van de Voiz Academie. Ik wilde vaardigheden opdoen om te leren en te werken. En ik gaf me daarom ook gelijk op bij de NoiZ om vrijwilligerswerk te gaan doen.

Na de intake kon ik al snel starten bij de NoiZ. Ik liep 2 dagen in de week mee met een andere beheerder. Ik kon na anderhalve maand al alleen diensten gaan draaien. Nu werk ik al een tijdje 4 dagen in de week. Gaandeweg heb ik steeds meer verantwoordelijkheid gekregen.

Wat doe je dan?

Als beheerder kun je op 2 locaties werken: op nummer 36 en 37. Je kijkt of alles soepel loopt op de afdeling. Je helpt de gasten om iets te regelen voor ze, of iets voor ze te pakken. Je zorgt voor koffie en thee en maakt een praatje met de gasten. Op nummer 36 kun je ook ontbijt uitdelen. Ik ben na 3 maanden gevraagd om voor de Huishoudelijke Dienst (HHD) te werken, dat is meer administratief werk. Maar ook bij dit werk gaan de gasten voor. Als ik aan het werk ben en een gast komt binnen, dan maak ik daar tijd voor.

We kijken bij de HHD iedere dag wie we in huis hebben en geven dit door aan de gemeente. We vullen de slapers- en eetlijsten in. We controleren de boodschappen en ruimen ze op. We tellen de kas, en geven geld aan de meewerkende gasten. Na 3 uurtjes ben ik klaar en dan begeef ik me weer onder de gasten.

Ook de gasten aan het werk

Ik zorg ervoor dat de gasten van de NoiZ ook gaan meewerken voor de schoonmaak. Als niemand zich heeft aangemeld, dan zoek ik ze op. Ik vertel ze dan dat de wc die ze iedere dag gebruiken ook schoon moet. Iedere dag moet er schoongemaakt worden door de gasten, van stofzuigen, wc schoonmaken tot dweilen van de doucheruimtes.

Onenigheid en samen lachen

Ik help altijd waar ik kan. Ik biedt een luisterend oor. En belangrijk is dat ik altijd met iedereen een dolletje maak. Het leukste vind ik dat er zoveel verschillende gasten komen bij de NoiZ. Geen dag is hetzelfde, het is altijd leuk en gezellig. Natuurlijk is er wel eens onenigheid. Soms zijn ze wel eens boos op me als ik ze in de ochtend wakker maak. Maar dan leg ik duidelijk uit dat dit de huisregels zijn. De huisregels zijn zelfs opgezet door de gasten zelf.

Ik hou van duidelijkheid, en ik merk dat gasten dat waarderen. Ze proberen ons wel eens uit. Daar heb ik wel begrip voor. Maar met een dolletje hier en daar heb ik eigenlijk nooit echte problemen met gasten. Er is geen dag geweest dat ik het niet naar mijn zin had bij de NoiZ. Iedere dag heb ik wel gelachen met een gast of medewerker. Ik had dit al 10 jaar eerder moeten doen. Afgelopen jaren is het niet zo goed gegaan als nu, ik zit nu in een goede flow!


Werken bij de Noiz

Onze 24-uursopvang ‘de NoiZ’ biedt al meer dan 25 jaar opvang in zelfbeheer: het beheer van de opvang is voor een belangrijk deel in handen van vrijwilligers met ervaringskennis.