Toch thuis blijven wonen met DigiContact

19 juni 2024

Herbelevingen maken de nachten ondragelijk voor Pieter*. Hij woont heerlijk in het centrum van Amersfoort, maar overweegt door de slechte nachten om te verhuizen naar een locatie met 24-uurszorg. Sinds december heeft hij DigiContact en ziet die toekomst er anders uit. Zijn begeleider Eline Donkervliet vertelt.

Een hulplijn voor Pieter

Pieter kampt met herbelevingen en nachtmerries. Soms is dat zo zwaar, dat hij terugvalt in alcoholgebruik en zelfbeschadiging. Samen met het FACT (Flexibele Assertive Community Treatment) van GGZ Centraal zijn we al een tijd op zoek naar verlichting voor de nachten. Medicatie helpt niet voldoende. We vragen ons af: kan een telefonische hulplijn in de nacht werken? Pieter krijgt het nummer van de hulplijn van de GGZ.

Het enige probleem: hulp vragen. Dat heeft zijn vader er vroeger faliekant uitgeramd. Het lukt Pieter na veel aanmoedigen wel om de hulplijn te bellen. Alleen moet hij daar elke nacht weer vertellen wie hij is en wat hij nodig heeft. Ook krijgt hij regelmatig de voicemail en wordt er niet altijd teruggebeld. Het blijkt geen goede oplossing en Pieter stopt de hulplijn te bellen.

Altijd bereikbaar

Dan hoor ik dat de Tussenvoorziening experimenteert met DigiContact. DigiContact is een externe zorgcentrale die 24/7 bereikbaar is. Er is dus altijd een medewerker die de cliënt kan spreken. De aanpak lijkt perfect voor Pieter:

  • De medewerkers van DigiContact zien als hij belt meteen wie hij is in ons cliëntdossier.
  • Daar staat precies wat hij nodig heeft in het contact.
  • Er is een klein groepje medewerkers bij hem betrokken, waardoor hij vaker dezelfde persoon aan de lijn krijgt.
  • Er is geen voicemail en hij komt in een wachtrij als het druk is.

Pieter is blij met DigiContact. Hij vertelt dat de medewerkers alle tijd voor hem nemen: “zelfs als ze het druk hebben”. Ze vragen, zoals tijdens de intake afgesproken, niet naar zijn herbelevingen, maar houden het contact luchtig. Het contact helpt Pieter om rustig te worden en de dag, ook na een zware nacht, prettiger op te starten. Ook vindt hij het fijn dat wij kunnen meelezen in zijn dossier.

Ondertussen zijn de nachten een heel stuk dragelijker. Het gesprek over verhuizen komt steeds meer op de achtergrond. Het lijkt erop dat onze begeleiding in combinatie met DigiContact voldoende is. Voor mij als begeleider is het een fijn gevoel dat DigiContact er is. De zorg in de nachten kan ik met een gerust hart loslaten.

 

*Pieter is niet zijn echte naam.

Over de auteur

Eline Donkervliet is individueel begeleider in opleiding bij team Amersfoort. Team Amersfoort biedt ambulante begeleiding aan cliënten vanuit Housing First, cliënten met een Beschermd Thuis indicatie en jongvolwassen asielzoekers.