Lees voor
Financieel maatje - De Tussenvoorziening

Financieel maatje

Financieel maatje

Schrik je elke keer als je een rekening in de bus ziet liggen? Sta je aan het einde van de maand rood en lukt het je niet om te sparen? Wil je graag je administratie op orde krijgen? Onze financiële maatjes helpen je graag met je administratie en geldzaken. Onze hulp is gratis en voor iedereen in Utrecht.





Meer over financiële maatjes

Als je financiële problemen hebt, vind je het misschien spannend om hulp te vragen. Begrijpelijk! Veel mensen vinden het spannend en zijn als ze de stap zetten blij dat ze iemand hebben die ze steunt en in ze gelooft. Onze maatjes helpen je graag!

Wij koppelen mensen die hulp nodig hebben bij hun (financiële) administratie aan vrijwilligers. Zij worden tijdens afspraken thuis ondersteund door een vrijwilliger. Na verloop van tijd kan jij de administratie weer zelf doen.

"Ik was enorm opgelucht toen ik zelf weer verder kon.”

Aanmelden

Kunnen wij je helpen met je administratie en geldzaken? Aanmelden kan je zelf doen of kan een verwijzer voor je doen via deze link.

Diverse organisaties werken samen om een zo snel mogelijk een geschikte vrijwilliger te vinden voor jouw hulpvraag.

Heb je vragen en/of wil je jouw situatie overleggen? Mail dan naar financieelmaatje@tussenvoorziening.nl

Zo gaat het na jouw aanmelding:

  • Binnen 2 weken maken we een afspraak voor een telefonisch gesprek (intake).
  • Samen kijken we naar jouw situatie en hulpvraag en bekijken we of jouw vraag bij ons past.
  • Wij gaan op zoek naar een vrijwilliger. Dit kan een paar weken duren.
  • Hebben we een vrijwilliger gevonden die bij jou past? Dan spreek je af om kennis te maken.
  • Is er een klik? Dan spreek je elke 2 weken af. Dat kan maximaal een jaar, totdat je zelf de administratie weer kan doen.

Wat doet een financieel maatje?

Een financieel maatje geeft 1 op 1 hulp bij jou aan huis. De vrijwilliger komt gemiddeld eens per twee weken langs. De begeleiding duurt maximaal 1 jaar. Samen met de vrijwilliger werk je aan de financiën en administratie. Wat er precies gedaan wordt, is afhankelijk van jouw hulpvraag.

Een financieel maatje helpt bijvoorbeeld met de volgende dingen:

  • Ordenen van administratie: het openen, sorteren en opbergen van papieren.
  • Budgetten maken en bezuinigen: overzicht maken van inkomsten en uitgaven en tips om te bezuinigen.
  • Controleren of aanvragen van toeslagen: bijvoorbeeld de huurtoeslag of gemeentelijke belastingen.
  • Hulp bij schulden en betaalachterstanden: overzicht maken van betalingsachterstanden, schulden en andere afbetalingen.
  • Contact met gemeente Utrecht of Stadsgeldbeheer.
  • Leren hoe je de administratie doet.

Voor wie is een financieel maatje?

Een financieel maatje is er voor mensen die financiële hulp kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld voor mensen die:

  • Het overzicht kwijt zijn van hun administratie.
  • Niet kunt rondkomen of schulden hebben.
  • Hulp nodig hebben bij het aanvragen van toeslagen.
  • Stoppen met bewindvoering of schuldhulpverlening.

Iedere Utrechter kan zich aanmelden voor een financieel maatje.
De hulp is gratis. Het is wel belangrijk dat:

  • Je kan lezen en schrijven.
  • Je je aan afspraken houdt.
  • Je gemotiveerd bent.
  • Je géén eigen bedrijf hebt.

Veelgestelde vragen over financiële maatjes

Dat hangt af van de beschikbare vrijwilligers en je eigen wensen. Als je bijvoorbeeld alleen een vrouwelijke vrijwilliger wilt, dan kan het wat langer duren. We doen ons best om zo snel mogelijk een vrijwilliger te vinden. Meestal lukt dit binnen een paar weken.

Als het na de kennismaking toch niet lijkt te klikken, kan je ons bellen of mailen. Samen zoeken we naar een oplossing.